Pagina's

dinsdag 30 april 2013

koninginnedag "handmade"



Even wat brabantia spullen ter decoratie uitgestald
lekker oranje.
alleen misten we nog een oranje rokje ,voor mijn rokjes dragende dochter
dus voordat wij naar de vrijmarkt gingen maakte ik nog even een rokje
Ik heb het stap voor stap gefotografeerd


ik tekende een bestaand rokje over op een krant
ik was alleen vergeten om de onder en zijnaden
erbij te tekenen, aan de bovenkant had ik er wel 5 cm bij getekent


ik vouwde het patroon dubbel
en vouwde een lap oranje stretch stof dubbel
spelde het patroon vast op de stofvouw
ik besloot om voor de onderkant een retro stofje te gebruiken



dus vouwde ik een stuk patroon omhoog
knipte er 1 cm aan


Waardoor het er zo uitzag


ik koos een retro kussensloop
en vouwde deze eveneens dubbel
ik legde het uitgeknipte deel 1 cm  over de stof


Vouwde toen het patroon terug
en knipte er 1 cm aan


en zo had ik 2 dubbel gevouwen delen


vouw ze open en leg de goede kanten op elkaar
speld vast
en naai vast


en zo heb je het voorpand


voor het achterpand gebruikte ik alleen de oranje stof
zelfde patroon op de stof vouw en uitknippen
(vergeet de naden niet)


speld de voor en achterkant aan elkaar
en naai vast


speld dan 5 cm om elastiek door te rijgen
naai vast maar laat aan de zijkant een stukje open


lock de onderkant om en naai 1 cm naar binnen
geen overlocker ?gebruik de kruissteek


rijg er breed elastiek door heen
en pas het even aan om te bepalen hoe strak het moet zitten
knip het elastiek af en naai  het aan elkaar
let goed op dat het elastiek niet gedraaid is


nadat je de opening hebt dicht genaaid
en er is nog speling voor het elastiek
naai er dan nog een rand aan zodat het elastiek niet gaat draaien tijdens het dragen


Ik had er graag blote benen en sandaaltjes onder gezien
maar daar was het nog te koud voor


maar ik had wel een blije dochter


van de week haakte ik nog 2 kroontjes


ik had geen tijd om een tunneltje te haken voor om de diadeem
dus naaide ik een tunneltje van die oranje stretch stof
priegelde 'm weer terug naar de goede kant en schoof het om de diadeem
de uiteindes vouwde ik naar binnen en naaide ze vast.
Met de hand naaide ik de kroontjes erop




and last but zeker not least
mama's vondst van de vrijmarkt

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...